Priit Salusoo kommer fra Estland og jobber for tiden på Tattoo Circle Passau i Bayern, og har vist seg å være en mangfoldig og tilpasningsdyktig tatovør på tvers av blackwork, farger og svarte og grå stiler.

Priits overveiende mørke og gotiske tatoveringer viser en allsidighet som vil gjøre de fleste artister sjalu, og dekker et stort spekter av stiler og emner, fra svært detaljerte mytiske og naturlige elementer til rike blackout-tatoveringer – og han tar også godt vare på farger.

Vi snakket med Priit om karrieren hans, hans designprosess og hva annet han håper å oppnå i fremtiden!

Kan du fortelle oss hvor du kommer fra og hvordan du kom til Bavaria?

Jeg kommer fra Nord-Europa, nærmere bestemt Estland. Reisen til Passau i Niederbayern starter i Østerrike da jeg tatoverte der for flere år siden. Jeg var så heldig å møte Robert Seidel, som ba meg om å hjelpe med å bygge opp et nytt tatoveringsstudio helt fra grunnen av. Det krevde mye og vi hadde endel hindringer, men i dag, seks år senere, er studioet det perfekte sted for tatovører.

Hvordan var livet ditt før du ble tatoveringsartist?

Helt fra jeg var liten hadde jeg kunstneriske evner, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle få utløp for dem. Jeg gikk ut fra videregående og tok fagbrev som smed. Jeg arbeidet som smed i to år, men det ble klart for meg at dette ikke var min lidenskap, så jeg sluttet.

I juli i år feirer jeg 20 år som tatovør, noe som viser at jeg har slått meg til ro med denne karriereveien. Jeg fant det jeg lette etter.

Hva inspirerte deg til å bli tatoveringsartist?

Det var en naturlig utvikling, tatt i betraktning at jeg har elsker tatoveringer så lenge jeg kan huske. Onkelen min hadde fengselstatoveringer og jeg ble umiddelbart fascinert av dem - denne typen kunst hadde jeg aldri sett tidligere. Jeg elsket det mørke ved dem, kompleksiteten og de var svært konseptuelle. Da visste jeg.

På den tiden (tidlig 2000), var det svært utfordrende å få tak i bra tatoveringsutstyr. På grunn av dette måtte jeg lage mye selv, som f.eks. håndverksmaskiner, og låne blekk fra forskjellige studioer. Ja, du hørte riktig, låne blekk! Den gang kunne man ikke bare kjøpe på Internett som nå, det fantes til og med et spesielt pulver som man blandet med glyserin.

På tross av disse vanskelighetene hadde jeg likevel en utrolig energi, pågangsvilje og mot.

Hvordan ville du beskrive din stil (eller din favoritt tatoveringsstil)?

Jeg vil beskrive stilen min mer som mørk realisme eller surrealisme, men samtidig liker jeg å blande forskjellige stiler for å lage min egen "håndskrift", en bestemt stil der folk kan kjenne igjen arbeidet mitt når de ser det.

Øverst på listen over mine favorittstiler et mønstre, fordi det betyr en viss disiplin i kunsten og stimulerer nytenking.

Jeg liker også lage fargerike neo-tatoveringer, der jeg hedrer bruk av farger og tegninger av tegnefilmkarakterer - det gir tankene frihet til å vandre.

Hvor finner du inspirasjon?

Overalt, livet er i seg selv inspirende nok. Alt vi ser i kunsten finnes rundt oss. Musikk, fotografi, film, stillhet, paralleller mellom forskjellige emner, taoisme.

Hvordan er tatoveringsdesignprosessen din?

Jeg har videreutviklet en metode som fungerer best for meg og som er veldig praktisk. Først gjør jeg meg selv kjent med de gitte nøkkelordene og prøvebildene fra kunden for å forstå kundens visjon og ideer. Deretter ser jeg etter bildemateriale eller tegner for hånd om nødvendig, og til slutt setter jeg sammen en digital Photoshop-modell for det spesifikke området - arm, ben, rygg, etc.

Det kan ta opp til 10-15 minutter til opp til noen timer, avhengig av detaljene og de forskjellige lagene. Det finnes unntak, men vanligvis ser kunden kladden rett før avtalen sin, og erfaringsmessig sett må jeg være klart til å omarbeide designet på svært kort tid, ved behov.

Hva er det du liker best med jobben din?

Listen er ganske lang: jeg har en del frihet og kontroll over tiden min, jeg ser folk få mer selvtillit, spenningen ved å forberede seg til hver økt og møte mennesker med forskjellig bakgrunn. Det er en livsstil, ikke en jobb!

Kan du fortelle meg om ditt nåværende tatoveringsstudio og hvem som arbeider der sammen med deg?

Nå arbeider jeg på to tatoveringsstudioer.

Hjemmestudioet mitt er i Tallinn, Estonia, Roosikrantsi Tattoo, som jeg deler med min langvarige kollega Ann Keevallik og hennes student Liisa Berezkin.

Det tyske studioet, Tattoo Circle Passau, samler tatoveringsverdene med mange internasjonale og lokale tatovører som f.eks. Georgi Kodzhabashev, Lazar Lazarov, Laszlo Pali, Matyas Halasz (Csiga), Tsoie, Dmitri "De Loop", Greg Zabaryllo, Marcella, Mateusz "Lisu" Lisiewicz, etc. Vi har et skapt et behagelig, hjertevarmt og sterkt team. Masse talent på ett sted.

Hva ville være en perfekt arbeidsdag for deg?

På en perfekt dag er det et symbiotisk, harmonisk og fredelig samarbeid mellom kunden og tatovøren.

Tatoveringsdesignet er spennende for meg og kunden. De bør være uthvilte, mette, gi en god vibe og ikke komme for sent!

Hva liker du best å tatovere?

Jeg liker alltid å lage improviserte karakterer i tegneseriestil, dyr, old school illustrasjoner , okkulte/hekseaktige design, musikere og mønstre på huden.

Hvilket tatoveringsutstyr bruker du?

I veldig lang tid var min favorittmaskin Cheyenne Hawk Spirit, som jeg fortsatt bruker innimellom.

Nå bruker jeg FK Irons Flux og EXO som en videreutvikling av trådløse maskiner.

Fargene er fra World Famous Ink og nålpatronsystemene er fra Cheyenne og KWADRON.

For stensilprimer har jeg en langsiktig sponsor, Electrum. Generelt kjøper jeg alt utstyret mitt gjennom nettstedet til Killer Ink.

I 2009 laget du kunst på et albumcover for Viirastus, hvordan skjedde dette og ønsker du å lage mer kunst for musikkbransjen?

Svært overraskende, uventet og interessant spørsmål!

Dette albumet er fortsatt ganske underground og begrenset. Det begynte med at jeg faktisk designet logoen deres, så det var en naturlig fortsettelse å tegne demo-illustrasjoner også.

I årenes løp har jeg designet en håndfull logoer og album for forskjellige band. Jeg har alltid vært åpen for å arbeide med band, og for øyeblikket arbeider jeg på flere interessante design.

Hva slags musikk liker du?

Metal har alltid hatt en spesiell plass i livet mitt, men det er blandet med elektronika, jazz, post-rock, etc i tiårenes løp.

Jeg begrenser meg ikke til én stil, selv om metal har har betydd mye og fortsatt gjør det, så har min egen utvikling og tankesett vært mye påvirket av andre sjangre.

Lager du noen annen type kunst, og kan du isåfall fortelle oss om den?

Ja, selvfølgelig. Jeg tegner mye akademisk kunst og skisser. Jeg maler også.

Hvem sine tatoveringer inspirerer deg?

Jeg ønsker ikke å peke ut noen navn her, men det er mange talentfulle kunstnere som inspirerer meg.

For det meste ser jeg på tatovering fra et teknisk utgangspunkt - med komposisjon og tilknytning til kroppen. For å være ærlig kan selv en minimalistisk og liten tatovering være fantastisk å lage, og formidle en sterk beskjed.

Jeg er imponert over den oppriktigheten fra kunstnere i dag som laster opp arbeidet sitt på sosiale medier uten å bruke filtre slik at fargene blir urealistisk lyse. Bruk av filtre kan gi feil inntrykk til mulige fremtidige kunder om at fargene er så klare, noe som ikke stemmer.

Har du planer om å dra på noen tatoveringskongresser/gjesteopptredener i år?

Landshut Convention er nå planlagt til juni, og jeg skal være gjest i NYC/Chicago denne høsten.

Har du vinner noen priser som du har lyst til å fortelle om?

Jeg har vunnet massevis av priser i løpet av årene, men prisene i seg selv er bare materielle gjenstander som ikke gir meg noen spesiell glede.

Det viktigste aspektet er kunsten du lager på huden, og som du kan se på med stolthet mange år senere. For å utdype dette, så blekner minnet om prisen mer enn kunstverket jeg lager på huden, så selve blekket er mer unikt, synes jeg.

Er det noen andre tatoveringsstiler som du enda ikke har prøvd, men som du ønsker å prøve?

Jeg vil gjerne prøve broderi (lappe-stil), og psykedeliske og erotiske stilarter.

Er det noen emner eller bilder som du ennå ikke har tatovert, men ønsker å gjøre?

Det er det, det er fortsatt tilknyttet musikk, f.eks. Placebo, Queen eller noe punk rock.

Hva bringer fremtiden for Priit Salusoo?

For å gjøre det kort - flere kunstprosjekter, malerier, musikkomposisjoner og reiser.

Jeg liker ikke å spekulere i fremtiden, men vi må alltid forvente det uventede.                              

Håper du likte dette intervjuet med Priit Salusoo – sørg for å sjekke ut arbeidet hans på Instagram!