Norsk tatovør og medeier av Dropout Collective i København, Ruben Langsted, skaper svarte og grå bilder inspirert av klassisk kunst og arkitektur.

Fra begynnelsen av karrièren til han ble en verdenskjent kunstner med fullstendig kunstnerisk kontroll over arbeidet sitt, har Rubens tatoveringer blitt bedre, større og mer intrikate over tid.

Vi spurte ham om kunstbakgrunnen hans, hvordan han ble tatovør, og seminarene han holder sammen med medkunstner i Dropout Collective Chris Henriksen!

Hvordan var livet ditt før du ble tatovør?

Før jeg ble tatovør studerte jeg digital tegning og visuell kommunikasjon i Norge for å få bachelorgrad. Så møtte jeg kjæresten min og flyttet til Danmark for å bo sammen med henne! Da jeg kom hit jobbet jeg som assistent i en barnehage, det elsket jeg. Hvis jeg ikke var tatovør, ville jeg definitivt jobbet med undervisning.

Hvem inspirerte deg egentlig da du begynte å tatovere?

Barnehagen jeg jobbet i var ganske nær red light district i København, noe som betyr at jeg så alle slags mennesker hver dag på vei til jobb. Det var også tonnevis av tatoveringssalonger i området, og dette var første gang jeg virkelig ble eksponert for tatoveringer, de var sjeldne der jeg vokste opp i Norge. Nå kunne jeg se tatoveringer overalt - gode også! Dette var omtrent samtidig som de populære tatoverings-TV-programmene begynte å vises, og interessen for tatovering skjøt fart på den tiden.

Hvordan vil du beskrive tatoveringskunst-stilen din?

Stilen min er basert på svart og grå realisme, og temaene mine varierer fra naturlig til gresk/romersk og andre kulturer. Arbeidet jeg gjør er alltid storstilt og dekker ofte store deler av kroppen. Likevel virker ikke arbeidet mitt for dramatisk eller vulgært – det er mildt og lett å lese.

Hvor lenge har du tatovert?

Jeg startet læretiden min rundt november 2012, altså 10 år!

Kan du fortelle oss om det du har på tatoveringsplassen din?

Jeg har prøvd mye forskjellig utstyr, maskiner, nåler osv for å ende opp med de jeg bruker nå. Bishop Power Wand 5,0 Liner er favorittmaskinen min, og er et absolutt beist. Den har en sterk punch og metter veldig raskt, men det er viktig å ta hensyn til spenningen slik at du ikke overanstrenger huden med kombinasjonen av en så kraftig maskin og konfigurering av bugpinnåler.

Apropos, nålene mine er fra det fantastiske KWADRON-teamet. Jeg har et vanlig oppsett av 0,25/7 round liners, 0,25/9 curved mags og 0,25/13 curved mag. 13 er min favoritt, og jeg bruker den til det meste av arbeidet mitt for tiden. Sørg for å sjekke ut de nye premium Sublime-kassettene som er fantastisk gode.

Jeg bruker også Hustle Butter til både tatoveringen og helingsprosessen. Jeg bruker den til og med hjemme til hverdagslige behov - med små barn hjemme er det alltid et lite blåmerke som trenger ekstra omsorg!

Hva er favoritt-temaet ditt å tatovere?

Alt som jeg kan gå i dybden på og lære noe nytt av! Det kan noen ganger være som å reise i tid når jeg hører mer om historien bak referansene.

Tar du utgangspunkt i et design eller fra kroppsdelen du jobber med?

Alltid fra kroppens form. Den viktigste delen for meg er å se området vi skal dekke og snakke om visjonen med kunden min før vi starter noe design overhodet. Vi kan bli enige om et tema, men jeg vil ikke gjøre noe design før kunden kommer.

Det er for å forstå klientens grenser og skape en langsiktig visjon. Jeg er ikke i stand til å gjøre dette via e-postkorrespondanse, siden det er en konklusjon jeg kommer til i den første samtale min med kunder. For eksempel, hvis noen er booket inn for en arm, men de vet allerede at det kommer til å bli en tatovering på brystet eller ryggen neste gang, kan den beste idéen være å jobbe i et annet område enn det som opprinnelig ble avtalt, avhengig av referansebildene vi finner.

Har du noen gang studert klassikere eller arkitektur?

Jeg hadde 6 år på skolen hvor vi hadde om kunsthistorie, og arkitektur har alltid inspirert meg. Jeg er heldig som bor i en fantastisk by med gamle bygninger. Generelt er det en utrolig stor mengde referanser i mange europeiske byer. Når jeg reiser, stopper jeg for å se på hjørner og vinduer, og får umiddelbart en idé om hvor på kroppen det ville havnet!

Du lager noen veldig store stykker, har du noen gang tatovert en hel kropp?

Jeg vil si at nesten alle mine klienter sakte får hele kroppen tatovert. Det gjør vi vel alle! I 2020 gjorde jeg en hel overkropp, bak, foran og begge armene på en veldig dedikert kunde, det tok omtrent 7 måneder. Jeg gjorde også en 90% bodysuit i løpet av de første årene av karrièren min.

Hvor lenge tatoverte du før du følte deg komfortabel med å insistere på fullstendig kunstnerisk frihet?

Jeg følte meg komfortabel ganske raskt, men med tatovering, noen ganger er det sånn at jo mer du vet, desto mindre vet du. Jeg føler meg fortsatt komfortabel, men det er definitivt en bevissthet rundt designene mine som jeg har jobbet med i årevis for å forstå fullt ut. Etter at jeg begynte å ha lærlinger, måtte jeg forme kunnskapen min til noe mer konkret, det er da jeg begynte å forstå meg selv og hvorfor jeg gjør visse ting som jeg gjør. Å forstå hvorfor jeg gjør noe er grunnleggende for å utvikle tankegangen min – det holder meg årvåken og fra å bli for selvtilfreds. Undervisning har alltid vært viktig for meg på grunn av dette. Det er veldig givende å diskutere med jevnaldrende som er interessert i å lære.

Hvordan er kundene dine vanligvis?

Kundene mine er oftest menn i alderen 25-40 år. Jeg opplever at jeg relaterer mye til kundene mine, i og med at familie og bedrift er viktig. De er mer interessert i kunsten i seg selv enn gjennomsnittsmennesket, og er på et sted i livet hvor kvalitet er viktig. Kundene mine er ekstremt dedikerte og stoler på at jeg gjør mitt beste. Jeg er evig takknemlig for hver og en jeg har i stolen min!

Har du noen gang gjort en samarbeidstatovering?

Ja, det har jeg! Det mest spennende er en liten samarbeidstatovering jeg gjorde med min kjære kollega Ester Tarabal, hun gjorde kronen på klienten min Alexandar, som fikk tatovert full overkropp av meg. Kronen skiller seg ut som den eneste fargedelen på tatoveringen, og jeg er superfornøyd med hvordan den passer inn. Jeg liker vanligvis ikke samarbeid så mye, utenom det sosiale selvfølgelig.

Hvem jobber i Dropout Collective med deg?

Du kan sjekke ut alle artistene våre på IG-siden vår @dropout_collective eller på dropout.dk! Generelt tror jeg vi har et sterkt team med noen av de mest dedikerte artistene i Danmark.

Er det stressende å drive eget studio og tatovere samtidig?

Ja, det er det. Men det er en god følelse å være opptatt, så det kan jeg ikke klage på. Heldigvis er artistene som jobber på Dropout utrolig flinke med å hjelpe til med daglige gjøremål. Det er også mye lettere å gjøre dette sammen med Chris, som har samme ambisjoner og dedikasjon som meg selv.

Hvorfor er det et "kollektiv" i stedet for et studio?

Da vi først snakket om å åpne et studio sammen, hadde vi en felles idé om å skape et rom hvor inspirerende kunstnere ville trives under de rette forholdene. Alle våre kunstnere er selvstendige, og er ikke avhengige av butikken, annet enn å bidra med kunnskapen sin og motivere hverandre til å skape noe bedre hver dag. Dette er også viktig siden vi ikke har ledere eller resepsjonister til å gjøre alt for oss. Det er viktig at alle bidrar. I utgangspunktet er Dropout Collective laget av artister for artister.

Hva er det lengste noen har reist for å bli tatovert av deg?

Jeg vil si at omtrent 60 % av kundene mine er fra USA, deretter er de resterende fra Europa eller Danmark. Jeg har hatt kunder som er kommet helt fra Hawaii og Australia. Ganske sprøtt, og jeg blir ydmyk hver gang noen er så dedikerte. Det holder meg årvåken og gjør at jeg alltid presser på for å oppnå bedre resultater.

Hva tok dere opp på seminaret som du og Chris Henriksen holdt i år?

Dette var første gang jeg hadde et sammenvevd seminar, noe som betydde at vi skulle gå gjennom to vidt forskjellige stiler, tankesett og tilnærminger samtidig. Det var et langt seminar, ca 7 timer. Vi dekket stort sett alt fra å forstå bakgrunnen vår til utførelse, finne de riktige referansene, overordnet design og kartleggings-teknikker, pluss mye mer. Jeg håper å holde seminarene på nettet neste år!

Eksperimenterer du noen gang med farger?

Jeg jobber med en World of Warcraft-bentatovering i farger, fordi dette er en gammel kunde jeg har kjent veldig lenge. Jeg ser aldri frem til å jobbe med det, men når vi faktisk gjør tatoveringen er det litt gøy allikevel!

Hvor viktig er det for en kunde å stole på artisten sin, og hvordan kan artister bidra til å bygge opp denne tilliten?

Jeg mener det er det viktigste, punktum. Hvis jeg ikke føler at kundene stoler på at jeg kan utføre stilen eller idéene mine, vil jeg heller ikke tatovere dem. Jeg gjør dette klart i bestillingsskjemaet mitt på nettet. Hvis folk ikke går med på dette, er det greit nok – de kan booke seg inn hos noen andre, og alle er fornøyde!

Har du noen erfaring du ønsker å formidle til lærlinger?

Se opp! Reis, og forstå at god kunnskap ikke alltid er så tilgjengelig som det ser ut til. Nettseminarer og YouTube-videoer om "hvordan bli en tatovør på 1 måned" eller "hvordan tjene penger raskt" er bare tull, og det er feil måte å nærme seg tatovering etter min mening. Tatovering handler om kjørelengde – fokuser på hvor du er akkurat nå og nyt den humpete turen.

For det andre, ikke fokuser for mye på sosiale medier. Fokuset ditt bør være på å forstå verktøyene dine, teknikkene og å være en god kunstner for kundene i stolen din. På denne måten vil du raskt bygge et solid og lojalt klientell. Sammenlign deg selv med deg selv.

For det tredje, vær ydmyk. La hodetelefonene ligge og vær alltid tilgjengelig for dine kollegaer og kunder. Ta tatovering på alvor, sett pris på at du er i gang med å lære den beste jævla jobben i verden.

Hvor mange tatoveringer har du, og har du en favoritt?

Morsomt nok har jeg bare tradisjonelle farge-tatoveringer. Det er noe med old school-mentaliteten jeg virkelig relaterer til og ønsker å bringe inn i svart og grått. Jeg har tatovert overkroppen og det meste av bena, men må fortsatt fylle ut noen tomrom!

Hvordan er tatoveringsbransjen i København?

Bransjen her er ikke så god som jeg vet den kan være. Det er tonnevis med talent og mange butikker med veldig gode artister, men vi trenger noe mer, som et stevne med integritet. Håper noen plukker opp det snart.

Hva er det beste med jobben din?

Mine medarbeidere, og friheten som følger med å være min egen sjef. Det er bare så mye å si om tatovering, jeg gleder meg ofte over at jeg får betalt for å ha det så gøy! Det er også aspektet med selvrealisering og det faktum at ingen kan stoppe deg fra å bli bedre – annet enn deg selv selvfølgelig. Det at alt ligger i mine egne hender er både styrkende og skremmende på samme tid.

Hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg bruker så mye tid med familien min som jeg kan. De er motivasjonen min. Om kveldene liker jeg også å være nerd, spille videospill – det har alltid vært en flukt for meg, men livet mitt er ikke kvelende altså! På varme årstider jobber kona mi og jeg i hagen, noe jeg trives veldig godt med.

Skal du på noen stevner i 2023?

Jeg har ikke booket noen stevner ennå, men jeg har garantert planer for USA i 2023!

Hva er det neste for Ruben Langsted?

Dette året har vært året jeg lærte mest om å drive butikk. Det er så mange aspekter ved håndtering av artister, kunder, inventar og administrasjon som jeg nå føler går jevnt og trutt. Nå handler det om å gjøre studioet så bra som mulig. Jeg tror ikke nødvendigvis "store skritt" er måten, grunnlaget mitt er Dropout Collective og familien min; det er der jeg må sette fokuset mitt.

Vi håper dere har likt chatten vår med den københavnske svart-og-grått-eksperten Ruben Langsted - sørg for å følge arbeidet hans på Instagram eller Facebook!